dijous, 6 de novembre del 2014

ACCÉS DE LES NENES A L’EDUCACIÓ: AVENÇOS?



A vegades, és fàcil caure en el desànim quan observam la situació precària en què es troben els Drets Humans en el món. I si, més en concret, analitzam el nivell de respecte dels drets de les dones i de les nenes assolit fins ara, podem caure en la temptació de pensar que els esforços que s’han fet no han tengut resultats positius. Però ens equivocaríem si deixàssim que ens dominàs aquesta impressió negativa, ja que existeixen dades objectives que confirmen que s’han produït avenços importants en els darrers anys.



Fixem-nos, per exemple, en l’accés de les nenes a l’educació. En el nostre entorn, a Eivissa i Formentera mateix, gairebé tothom coneix alguna dona major que no va poder assistir a l’escola de petita perquè li atorgaren la responsabilitat d’ocupar-se de multitud de tasques domèstiques o perquè la seua família no va considerar que fos útil ni oportú que una nena estudiàs. Això que passava encara no fa un segle, els sona a autèntica ciència ficció a les nenes i els nens que van avui a l’escola. És, afortunadament, una situació completament superada.



Aquest fet que podem comprovar empíricament al nostre voltant, és una tendència imparable arreu del món, no només en els països que solem anomenar desenvolupats. Si bé és cert que avui són encara 58 milions d’infants  (eren 100 milions l’any 2000) els que no van a l’escola arreu del planeta i que d’aquests més de 35 milions són boixes, els darrers informes de Nacions Unides sobre l’avenç dels Objectius del Mil·lenni, constaten que gairebé totes les regions han aconseguit l’equitat de gènere en la matriculació a l’escola primària. Només Àfrica subsahariana, Àsia occidental i Oceania no l’han pogut assolir encara, però les dades mostren que entre 1990 i 2012 han incrementat molt clarament l’accés de les nenes a l’educació primària. A més, hi ha zones amb un progrés espectacular. L’any 1990 a l’Àsia meridional només 74 nenes per cada 100 nens estaven matriculades a primària i l’any 2012 la taxa de matriculació ja s’havia equiparat completament.



Aquesta millora que constaten les xifres, tendrà també un efecte positiu en el desenvolupament de tota la societat. L’accés d’una nena a l’educació és una qüestió bàsica de justícia i de respecte dels seus drets, però també una inversió que afavoreix el benestar de les persones que l’envolten. Una nena que pot anar a escola i que no es veu forçada a abandonar-la prematurament, té més capacitat per endarrerir el seu matrimoni i la maternitat i, a més, té menys descendència, més sana i amb millor educació. A més, té oportunitat d’accés a una feina digna i ben remunerada i això facilita que ella i la seua família puguin sortir del cercle de la pobresa.



Davant aquesta realitat, i donat que el desànim porta a la inacció, no hauríem d’oblidar mai d’on venim per poder constatar la magnitud de les millores que s’han assolit. Això sí, tampoc hauríem d’oblidar que tant en el dret de les nenes a l’educació com en la resta de Drets Humans de dones i homes, queda encara una llarga lluita present i futura de la qual n’hauríem de ser protagonistes cadascun/a de nosaltres.

  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada